Έχω άσθμα… Μπορώ να έχω φυσιολογική ζωή;

άσθμα

Το άσθμα είναι μια αρκετά συχνή πάθηση, αφού υπολογίζεται πως αφορά ως και το 10% του παγκόσμιου πληθυσμού, με σημαντικές διαφορές μεταξύ των χωρών. Μπορεί να εμφανιστεί σε όλες τις ηλικίες και στα δύο φύλα και σχετίζεται με γενετική προδιάθεση (κληρονομικότητα , οικογενειακό ιστορικό) αλλά και περιβαλλοντικούς παράγοντεας που το … αφυπνίζουν (κάπνισμα, εισπνεόμενοι ρύποι, αλλεργιογόνα, λοιμώξεις, άσκηση, στρες).
Στα παιδιά είναι η συχνότερη χρόνια πάθηση, εμφανίζεται σε 1 στα 10 παιδιά, με μια συνεχώς αυξανόμενη συχνότητα παγκοσμίως.

Πρόκειται για μια χρόνια φλεγμονώδη πάθηση των αεραγωγών, που προκαλεί μεταβλητή στένωση των βρόγχων και διαλείποντα συμπτώματα όπως ο βήχας, ο συριγμός (κατά την εκπνοή), η δύσπνοια (κυρίως στην άσκηση) αλλά και το αίσθημα βάρους ή σφιξίματος στο στήθος. Η μεταβλητότητα στα συμπτώματα αλλά και στα κλινικά ευρήματα του ασθενούς, ημερήσια ή εποχική, είναι τόσο χαρακτηριστική που εάν απουσιάζει αμφιβάλουμε για τη διάγνωση του άσθματος.

Η διάγνωση στηρίζεται στο ιστορικό και επιβεβαιώνεται με απλό εργαστηριακό έλεγχο , που περιλαμβάνει κυρίως σπιρομέτρηση (δηλαδή έλεγχο της λειτουργίας των πνευμόνων και της ανταπόκρισής της στη βρογχοδιαστολή), έλεγχο πιθανών αλλεργιών με δερματικά ή αιματολογικά τεστ, αλλά και δοκιμασίες πρόκληση ή άσκησης (εφόσον το κρίνει απαραίτητο ο γιατρός).

Στόχοι της σύγχρονης αντιμετώπισης του άσθματος είναι η έγκαιρη και σωστή διάγνωση και βέβαια η εξατομικευμένη θεραπεία με στόχο τον έλεγχο της νόσου, δηλαδή λιγότερα συμπτώματα και καλύτερη πνευμονική λειτουργία με την ελάχιστη δόση φαρμάκων που εξασφαλίζει επαρκή έλεγχο του προβλήματος.

Η θεραπεία περιλαμβάνει φάρμακα κατά κύριο λόγο εισπνεόμενα, μέσω συσκευών κατάλληλα επιλεγμένων από τον γιατρό για κάθε ασθενή, που δρουν απευθείας στο όργανο-στόχος (βρόγχοι, πνεύμονες) και είναι αποτελεσματικά και ασφαλή όταν χρησιμοποιούνται σύμφωνα με τις ιατρικές οδηγίες. Νεότερες θεραπείες με μονοκλωνικά αντισώματα και βιολογικούς παράγοντες απευθύνονται σε ασθενείς με σοβαρότερο άσθμα και έχουν σαν στόχο, μεταξύ άλλων, την μείωση της ανάγκης χορήγησης κορτικοστεροειδών.

Κάθε ασθενής με άσθμα πρέπει να έχει μια φυσιολογική ζωή! Στόχος της αντιμετώπισης του άσθματος είναι να μπορείς να πηγαίνεις κανονικά στην εργασία ή το σχολείο σου, να συμμετέχεις σε αθλητικές δραστηριότητες, να κοιμάσαι καλά το βράδυ και να αποφεύγεις τις κρίσεις του άσθματος. Για να τα πετύχεις όλα αυτά θα πρέπει να μάθεις να ελέγχεις το άσθμα σου!

Το άσθμα σου είναι ελεγχόμενο εάν έχεις:

• Καθόλου (ή ελάχιστα) συμπτώματα στη διάρκεια της ημέρας
  • Καθόλου περιορισμό δραστηριοτήτων (εργασία – σχολείο)
  • Καθόλου συμπτώματα τη νύχτα
  • Καθόλου (ή ελάχιστη) ανάγκη για λήψη ανακουφιστικού φαρμάκου
  • Φυσιολογική αναπνευστική λειτουργία
  • Καθόλου παροξύνσεις το τελευταίο έτος

Εάν οποιοδήποτε από τα παραπάνω δεν ισχύει, το άσθμα σου είναι μερικά ελεγχόμενο και θα πρέπει να συμβουλευτείς το γιατρό σου. Εάν τρία ή περισσότερα από τα παραπάνω δεν ισχύουν, το άσθμα σου είναι μη ελεγχόμενο και θα πρέπει να συμβουλευτείς το γιατρό σου άμεσα. Τα άτομα με ελεγχόμενο άσθμα μπορούν να έχουν μια απολύτως φυσιολογική ζωή και δραστηριότητα, όπως όλοι οι συνομήλικοι τους , καθώς και το ίδιο προσδόκιμο επιβίωσης .

Τα 5 tips για μια φυσιολογική ζωή με άσθμα

• Ανάπτυξε μια καλή σχέση συνεργασίας και επικοινωνίας με το γιατρό σου
  • Αναγνώρισε τους ερεθιστικούς παράγοντες στο περιβάλλον που σε επιδεινώνουν και προσπάθησε να τους αποφύγεις
  • Παίρνε σωστά και τακτικά τα φάρμακά σου, σύμφωνα με τις οδηγίες